ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

 


ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΜΗΝΟΣ

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΜΑΡΤΙΟΥ






 

 

 

 

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΑΠΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙΑ - ΜΗΝ: ΜΑΡΤΙΟΣ
ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ Ι.Μ.ΣΙΜΩΝΟΠΕΤΡΑΣ
(ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ - TA ΝΕΩΤΕΡΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ)

ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΣ ΕΥΔΟΚΙΑ (1/3)

Καταγόταν από τη Σαμάρεια και ζούσε στην Ηλιούπολη της Φοινίκης, στο σημερινό Λίβανο.
¨Ηταν πανέμορφη και είχε μεγάλη περιουσία από τον έκλυτο βίο της. Ακούγοντας όμως ένα κήρυγμα από κάποιο μοναχό, συνήλθε και άλλαξε ζωή.
ΠΑΡΘΕΝΟΜΑΡΤΥΣ ΕΥΘΑΛΙΑ (2/3)

Επειδή βαπτίσθηκε Χριστιανή, την κατέσφαξε ο αδελφός της!
................................................ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΛΑΝΑ (2/3)
Επί 52 χρόνια λειτουργούσε καθημερινά στην Αθήνα, σε ερημοκκλήσια και περισσότερο καιρό στον Άγιο Ιωάννη Κυνηγό, στην οδό Βουλιαγμένης. Μνημόνευε πολλά ονόματα στην προσκομιδή και τελείωνε αργά τις Θ. Λειτουργίες. Μνημόνευε στο τέλος πολλούς Αγίους, σαν να μην ήθελε να παραλείψει κανέναν. Στίς περισσότερς αγρυπνίες έψαλλαν μαζί του ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και ο Μωραϊτίδης, ιδίως στον εκκλησάκι του προφήτη Ελισαίου, στο Μοναστηράκι που πρόσφατα ανηγέρθη στο ίδιο σημείο που ήταν παλιά. Δεν έπαιρνε μισθό και ότι λεφτά του έδιναν τα έδινε σε φτωχούς. Από το παλιό ναϊδριο στην οδό Βουλιαγμένης παραμένει το Ιερό.
Πρότυπο Ορθοδόξου λειτουργού. Κοιμήθηκε στις 2 Μαρτίου 1932.
ΑΓΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΕΥΤΡΟΠΙΟΣ ΚΛΕΟΝΙΚΟΣ & ΒΑΣΙΛΙΣΚΟΣ (3/3)
Ήταν συγγενείς και συνάδελφοι του αγίου Θεοδώρου Τήρωνος (17/2). Τους βασάνιζαν αγρίως για την πίστη τους και ξαφνικά έγινε σεισμός, λύθηκαν από τα δεσμά τους και εμφανίσθηκε ο Κύριος περιστοιχιζόμενος από μυριάδες αγγέλους, συνοδευόμενος από τον άγιος Θεόδωρο και τους θεράπευσε τις πληγές τους!
Όμως τελικά μαρτύρησαν με σταυρικό θάνατο.

..............................ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ του Αναχωρητού (4/3)

Δάμασε και τα άγρια θηρία και έκανε πολλά θαύματα. Απέκτησε μάλιστα και υπηρέτη ένα όνο, για να μεταφέρει νερό, καθώς πόσιμο νερό βρισκόταν σε απόσταση. Κάποια φορά, κι ενώ το λιοντάρι κοιμόταν, έμποροι που περνούσαν έκλεψαν τον όνο.
Και επειδή ο Όσιος υποπτεύθηκε ότι το λιοντάρι έφαγε τον όνο, το τιμώρησε να μεταφέρει εκείνο το νερό. Ώσπου, μια μέρα, όταν ξαναπέρασαν οι έμποροι από το ίδιο το σημείο, το λιοντάρι αναγνώρισε τον κλεμμένο όνο και τον επέστρεψε σώο στον Όσιο. Εκείνος τότε το απάλλαξε από το έργο αυτό και το άφησε να γυρίσει στο βουνό. Και όταν ο Όσιος κοιμήθηκε με ειρήνη (5/3/475), το λιοντάρι ήρθε και πέθανε πάνω στον τάφο του.

...................................ΑΓΙΟΥ ΚΟΝΩΝΟΣ εν Ισαυρία (5/3)
Τον Άγιο καθοδηγούσε ο Αρχιστράτηγος Μιχαήλ, ο οποίος και τον βάπτισε, του δίδαξε το Όνομα της Αγίας Τριάδος, μετέδωσε τα Θεία Μυστήρια σε αυτόν, μέχρι τέλους της ζωής του, του συμπαραστεκόταν και του χορήγησε μάλιστα και τη χάρη των παράδοξων θαυμάτων.

..................................ΑΓΙΟΥ ΚΟΝΩΝΟΣ του κηπουρού (5/3)
Κι η ευκαιρία δόθηκε. Κάποια μέρα που ο άγιος ήσυχα συνέχιζε το ιεραποστολικό έργο του σκέφθηκε να μεταφέρει τον αγώνα σ' αυτόν τον ναό των ειδωλολατρών. Συνοδευόμενος από μερικούς μορφωμένους ειδωλολάτρες μπήκε σ' ένα τέτοιο ναό κι αφού επικαλέσθηκε το όνομα του Ιησού, στάθηκε μπροστά σ' ένα άγαλμα κι υπέβαλε το ερώτημα:
- Πες μου, σε παρακαλώ, είσαι συ Θεός;
Μια δυνατή φωνή από μέσα στο άγαλμα με κλάματα απήντησε.
- Δεν είμαι εγώ θεός. Θεός αληθινός είναι ο Ιησούς Χριστός.
Την ίδια ώρα το άγαλμα έπεσε κι έγινε κομμάτια, ενώ το πλήθος των ειδωλολατρών, που βρισκόταν εκεί, έσπευσε να επαναλάβει με φόβο πολλές φορές: - Θεός αληθινός είναι ο Ιησούς Χριστός ... Θεός αληθινός είναι ο Ιησούς Χριστός ...

...........................................ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ (5/3)
«Πες μου, Άγιε Γέροντα, ρώτησε ο αββάς Σεραπίονας, πως ήλθες σε τούτο το σπήλαιον;». Και ο Άγιος του αποκρίθηκε:
«Εγώ τέκνον μου, γεννήθηκα στην Αθήνα, Έλληνας ειδωλολάτρης. Οι γονιοί μου με βάλανε να σπουδάζω, να γίνω φιλόσοφος. Τι όφελος να απολαύσω από τούτον τον μάταιο τον κόσμο;
Σηκώθηκα κι απαράτησα τον κόσμο σ' εκείνους, που τον αγαπάνε κι εγώ ήρθα στην Αλεξάνδρεια. Κι από την Αλεξάνδρεια βγήκα στον άμμο και τα ποδάρια μου με έφεραν σ' αυτό το σπήλαο. Ενενήντα πέντε χρόνια δεν είδα άνθρωπο, μήτε αγρίμι, μήτε πουλί, μήτε ψωμί έφαγα, μήτε ντύθηκα με ρούχο». Καταπληκτική διήγηση της ζωής του στον αββά που τον ενταφίασε 130 ετών!
ΟΙ ΑΓΙΟΙ 42 ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΕΝ ΑΜΟΡΙΩ (6/3)

Όταν οι Σαρακηνοί τους είπαν: «ο Μωάμεθ είναι ο αληθινός προφήτης και όχι ο Χριστός», οι αξιωματικοί απάντησαν με ένα αίνιγμα: «Αν δύο άνθρωποι μάλωναν για ένα χωράφι και ο ένας έλεγε: “το χωράφι είναι δικό μου” και ο άλλος έλεγε: “όχι! είναι δικό μου” και ο ένας απ’ αυτούς είχε πολλούς μάρτυρες κοντά του, που επιβεβαίωναν ότι είναι δικό του και ο άλλος δεν είχε κανέναν άλλο μάρτυρα εκτός απ’ τον εαυτό του – τότε, τίνος νομίζετε ήταν το χωράφι;».
Οι Σαρακηνοί απάντησαν: «Φυσικά, είναι εκείνου που είχε τους περισσότερους μάρτυρες!». «Ορθά κρίνατε» είπαν οι αξιωματικοί.«Το ίδιο ισχύει με τον Χριστό και τον Μωάμεθ. Ο Χριστός έχει πολλούς μάρτυρες: τους παλαιούς Προφήτες, από τον Μωυσή, μέχρι τον Ιωάννη, τον Πρόδρομο, που κι εσείς τους αναγνωρίζετε και οι οποίοι μαρτυρούν γι’ Αυτόν και υπέρ Αυτού, ενώ ο Μωάμεθ αφ’ εαυτού μαρτυρεί για τον εαυτό του ότι είναι προφήτης και δεν έχει ούτε έναν έστω μάρτυρα!».

ΟΣΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ Ο ΑΠΛΟYΣ (7/3)

Μια μέρα συνέπεσε να έλθει ο Όσιος στο σπίτι του νωρίτερα από την συνήθη ώρα της επιστροφής του από τον αγρό και βρήκε την γυναίκα του να μοιχεύεται. Τότε αφού γέλασε σεμνά είπε προς την μοιχαλίδα. «Καλά, δεν με ενδιαφέρει πλέον τίποτε. Όμως από τώρα και στο εξής δεν θέλω να σε δω με τα μάτια μου». Προς δε τον μοιχό είπε. «Να έχεις την γυναίκα μου αυτή από τώρα συ, καθώς και τα παιδιά της, εγώ δε θα πάω να γίνω Μοναχός».
Έφυγε τότε και πήγε στον Μεγάλο Αντώνιο και αφού κτύπησε την πόρτα του, βγήκε ο Μέγας Αντώνιος και του λέει. «Ποιος είσαι, αδελφέ, και τι ζητάς εδώ;». Ο Παύλος απάντησε.
«Ξένος είμαι και ήλθα σε σένα, για να γίνω Μοναχός». Λέγει ο Όσιος Αντώνιος. «Εξήντα ετών γέρος δεν μπορείς να γίνεις Μοναχός.» Τελικά έγινε και διέπρεψε!

..... ...............ΟΣΙΟΥ ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΥ κτίτορος Ι.Μ.Φανερωμένης Σαλαμίνος (7/3)
Άκουσε γυναικεία φωνή που του έλεγε:
- Ο Ναός μου βρίσκεται στη νήσο Σαλαμίνα στο Βόρειο μέρος της. Και είναι ερειπωμένος. Ο Άγιος δεν το πίστεψε. Νόμισε μήπως ήταν εκ του πονηρού. Βλέπει όμως την άλλη νύχτα την Κυρία Θεοτόκο να τον φοβερίζει και να τον διατάσσει τα ίδια. Αλλά και πάλιν δεν συνεμορφώθη. Φοβόταν τις πλεκτάνες του Σατανά. Παρουσιάζεται όμως για τρίτη φορά η Θεοτόκος και του είπε επιτακτικά:
- Τρέξε γρήγορα στο νησί, που σου είπα, να τελειώσεις την εντολή, που σου έδωσα. Τότε κατάλαβε, ότι ήταν η εντολή πραγματικά από την Παναγία και τον έπιασε φόβος και τρόμος. Ο Θεός τον οδήγησε στην παραλία των Μεγάρων.
Η θάλασσα όμως ήταν αγριεμένη και δεν φαινόταν πουθενά πλοιάριο, που θα πήγαινε στη Σαλαμίνα. Ενώ όμως ήταν θλιμμένος και στενοχωρημένος γι αυτό, άκουσε άνωθεν μια φωνή, που του έλεγε: - Ρίξε στη θάλασσα την κάπα σου (επανωφόρι), κάθισε επάνω και θα φθάσεις, χωρίς κανένα κίνδυνο στη Σαλαμίνα.
........... ................................ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ (8/3)
Ο άγιος Θεοφύλακτος καταγόταν από τα μέρη της Ανατολής και έζησε τον 8ο αιώνα μ. Χ. Η μεγάλη του παιδεία τον έφερε στην Βασιλεύουσα. Κατόπιν πήγε στα μέρη του Ευξείνου Πόντου, όπου έγινε μοναχός και αργότερα Επίσκοπος Νικομηδείας. Διακρίθηκε για τον ζήλο του στα έργα της αγάπης και της φιλανθρωπίας. Ίδρυσε Νοσοκομεία και δημιούργησε ταμεία ευποιίας. Υπηρετούσε τους άλλους με κάθε τρόπο. Επισκεπτόταν συχνά τις καλύβες των πτωχών οικογενειών και εκτός από την χρηματική βοήθεια, πρόσφερε τον παρηγορητικό του λόγο, και όπου χρειαζόταν διακονούσε και χειρωνακτικά. Περιποιόταν προσωπικά ο ίδιος κάποιους αρρώστους, όπως ο Μ. Βασίλειος, ο οποίος φρόντιζε προσωπικά τους λεπρούς και μάλιστα ασπαζόταν και τις πληγές τους.
Ο όσιος Θεοφύλακτος, επειδή αγαπούσε τον Χριστό, σεβόταν και την έμψυχη εικόνα του, τον άνθρωπο, τον οποίο διηκόνησε μέχρις αυτοθυσίας. Αγωνίσθηκε σκληρά εναντίον της αιρέσεως της εικονομαχίας, η οποία αλλοτρίωνε την Ορθόδοξη Παράδοση και δεν σεβόταν τις άγιες εικόνες, των οποίων η τιμή διαβαίνει στο εικονιζόμενο πρόσωπο. Για τους αγώνες του υπέρ της Ορδοδόξου πίστεως εξορίσθηκε και από τις πολλές κακουχίες τελείωσε την επίγεια ζωή του στην εξορία.
................................ΑΓΙΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΜΑΡΤΥΡΕΣ της Σεβαστείας (9/3)
<<Τα θαυμαστά αυτά γεγονότα παρακολουθούσε με έκπληξη και θαυμασμό ο ειδωλολάτρης δεσμοφύλακας Αγλάιος, ο οποίος προσπαθούσε να δώσει κάποια εξήγηση. Όταν όμως είδε το υπέρλαμπρο ουράνιο φως να αστράφτει πάνω από τη λίμνη προτού ξημερώσει και σαράντα στεφάνια να κατεβαίνουν από τον Ουρανό, από τα οποία τα τριάντα εννέα κάθισαν πάνω από τα κεφάλια των Αγίων, ενώ το τεσσαρακοστό έμενε μετέωρο στον αέρα, κατάλαβε τη σημασία αυτής της εξαίσιας επουράνιας οπτασίας. Το στεφάνι που βρισκόταν μετέωρο στον αέρα, ανήκε στον στρατιώτη, ο οποίος λιποψύχησε και την τελευταία στιγμή λιποτάκτησε και έτσι έχασε τον στέφανο της δόξας του Θεού.
Τότε ο Αγλάιος έβγαλε αμέσως τα ρούχα του και πήδηξε μέσα στη παγωμένη λίμνη, ομολογώντας με παρρησία ότι είναι και αυτός χριστιανός. Βλέποντας οι Άγιοι τον ειδωλολάτρη Αγλάιο να προσχωρεί στο σώμα των ομολογητών του Χριστού, ευχαρίστησαν τον Θεό που φρόντισε να αναπληρώσει αμέσως τον λιποψυχήσαντα αδελφό τους.>> ΕΔΩ Η ΜΝΗΜΕΙΩΔΗΣ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι η μοναδική εορτή που καταλύεται οίνος και έλαιο στη Σαρακοστή, μετά βεβαίως από τον "Ευαγγελισμό της Θεοτόκου" που καταλύεται ψάρι.
AΓΙΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΟΣ αδελφός αγίου Γρηγορίου Θεολόγου (9/3)
Ο Καισάριος γεννήθηκε στη Ναζιανζό της Καππαδοκίας το 330. Σπούδασε μαθηματικά, αστρονομία, φιλοσοφία, ρητορική και ιατρική στην Αλεξάνδρεια. Έπειτα πήγε στην Κωνσταντινούπολη, όπου ο βασιλιάς Κωνστάντιος και ο λαός τον δέχτηκαν με τιμές, και διορίστηκε γιατρός των ανακτόρων.
ΑΓΙΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΙΕΡΕΑΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΟΣ (9/3)
ΕΚ ΓΑΣΤΟΥΝΗΣ.
...........................................ΑΓΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ η πατρικία (10/3)
Η Οσία Αναστασία καταγόταν από ευγενείς και πλούσιους γονείς και ήταν μια από τις πιο θεοφοβούμενες κόρες του Βυζαντίου, στα χρόνια του Ιουστινιανού του μεγάλου (527 - 565 μ.Χ.). Υπήρξε η πρώτη ακόλουθος της Βασίλισσας Θεοδώρας, και ο Ιουστινιανός για την υπέροχη αξία της, της έδωσε τον τίτλο της πατρικίας.
Οι αρετές της όμως, προκάλεσαν ζήλεια και φθόνο της βασίλισσας. Η Αναστασία, προκειμένου να σβήσει κάθε αφορμή του φθόνου, πήρε μέρος της περιουσίας της και κατέφυγε στην Αλεξάνδρεια. Εκεί, σε ένα μέρος που ονομαζόταν Πέμπτον, έκτισε Μονή, που ονομάστηκε Μονή της Πατρικίας, και ζούσε ζωή ασκητική. Αλλά όταν έμαθε ότι την αναζητεί ο Ιουστινιανός, άφησε τη μονή και πήγε στη Σκήτη του αββά Δανιήλ, στον όποιο και διηγήθηκε τα συμβαίνοντα. Αυτός αφού την έντυσε ανδρικά και τη μετονόμασε Αναστάσιο, την τοποθέτησε σ' ένα σπήλαιο δίπλα στη Σκήτη και δύο μοναχοί της έφερναν αυτό πού χρειαζόταν. Συνάμα δε της είπε να μη βγει ποτέ από το σπήλαιο, ούτε να δεχθεί κανένα. Εκεί έμεινε κλεισμένη 28 χρόνια!
Όταν προαισθάνθηκε το τέλος της, προσκάλεσε τον αββά Δανιήλ και, αφού κοινώνησε των αχράντων μυστηρίων, παρέδωσε τη δίκαια ψυχή της.

.............................ΑΓΙΟΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ αρχιεπίσκοπος Ιεροσολύμων (11/3)
Γεννήθηκε στην επαρχία της Δαμασκού που κοινώς ονομάζεται Σιάμ, και στην τοποθεσία της Φοινίκης που ονομάζεται Λιβανοστέφανος, από γονείς ευσεβείς και σώφρονες, τον πατέρα του Πλινθά και τη μητέρα του Μυρώ περί το έτος 550, εξαιτίας της ευφυΐας και της σπουδής του, απέκτησε τον έλεγχο και τη δύναμη όλων των επιστημών.
Έπειτα πηγαίνει στο μοναστήρι του μεγάλου Θεοδοσίου του Κοινοβιάρχου. Από εκεί αναχώρησε και πήγε στην Αίγυπτο επιθυμώντας να αποκτήσει περισσότερη μάθηση της σοφίας. Εκεί λοιπόν βρίσκει έναν άνδρα ονόματι Ιωάννη Μόσχο, γεμάτο από κάθε σοφία εσωτερική και εξωτερική με τον οποίο περιδιάβαιναν την έρημο για να περισυλλέξουν τα άνθη του ΛΕΙΜΩΝΑΡΙΟΥ τους.

......................................ΟΣΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ βασίλισσα της Ηπείρου (11/3)
..Ο λαός της Άρτας με επικεφαλής τους άρχοντές του, αγανακτισμένος από τη συμπεριφορά του Μιχαήλ, καταφέρνει να εκδιωχθεί η Γαγγρινή από τα ανάκτορα και να επανέλθει η Θεοδώρα. Η Θεοδώρα συνεχίζει το έργο της φιλανθρωπίας που είχε ξεκινήσει ενώ ο Μιχαήλ επιδίδεται σε έργα μετανοίας και έκτισε δύο ναούς, τον ναό της Παντάνασσας στη δεξιά όχθη του Άραχθου στην τοποθεσία Βλαχιόρου (ο οποίος σήμερα ονομάζεται ναός των Βλαχερνών), τη Μονή Κάτω Παναγιάς, τη Μονή του Αγίου Γεωργίου και τη Μονή της Παναγίας της Παντάνασσας έξω από την Φιλιππιάδα. Η Θεοδώρα και ο Μιχαήλ αποκτούν άλλα τέσσερα παιδιά, τον Ιωάννη, το Δημήτριο, την Ελένη και την Άννα. Μετά τον θάνατο του Μιχαήλ και σχεδόν σαράντα χρόνια έγγαμου βίου, η Θεοδώρα περιβάλλεται το μοναχικό σχήμα, ζώντας για μια δεκαετία ως μοναχή στη μονή του Αγίου Γεωργίου, που κατά παράδοση ίδρυσε η ίδια και σήμερα φέρει το όνομά της. Πέθανε πιθανόν το 1280 σε ηλικία 70 ετών και ετάφη στον νάρθηκα του ναού του Αγίου Γεωργίου, σημερινός ναός της Αγίας Θεοδώρας
...............ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ο ομολογητής όρους Σιγριανής (12/3 )
Γεννήθηκε το 760 μ.Χ. από ευσεβείς και φιλόθεους γονείς, τον Ισαάκ και την Θεοδότη. Σε ηλικία οκτώ ετών έμεινε ορφανός από πατέρα και η μητέρα του ανέλαβε το δύσκολο έργο της ανατροφής, της διαπαιδαγωγήσεως και της μορφώσεως του.
Ο Όσιος, κατά παράκληση της μητέρα του, νυμφεύθηκε σε νεαρή ηλικία την ευσεβή και πλούσια Μεγαλώ. Ο γάμος αυτός, που ήταν αντίθετος για τη μοναχική ζωή που επιθυμούσε ο Όσιος, διαλύθηκε, αφού συμφωνήσανε να μονάσουν ξεχωριστά.Προσκλήθηκε στην Εβδόμη Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιος, το έτος 787 μ.Χ. και υπερασπίσθηκε τις εικόνες. Γι' αυτό τον έκλεισαν σε σκοτεινό μέρος και στην συνέχεια τον εξόρισαν στη Σαμοθράκη, όπου μετά από είκοσι τρεις ημέρες κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 815.
ΟΣΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ (12/3)
Ένας από του τρείς Θεολόγους που αξιώθηκαν αυτό το τίτλο. (οι άλλοι δύο: Ιωάννης και Γρηγόριος) Η μνήμη του εορτάζεται κυρίως στις 12/10 λόγω της Σαρακοστής.
..........................................OΣΙΟΣ ΒΕΝΕΔΙΚΤΟΣ (14/3)
Ο Όσιος Βενέδικτος γεννήθηκε το έτος 480 μ.Χ. στην επαρχία Νουρσίας της Ουμβρίας, βορειοανατολικά της Ρώμης. Ότι είναι για την Ανατολή ο Άγιος Αντώνιος, είναι ο άγιος Βενέδικτος για την Δύση. Οργάνωσε το μοναχισμό με βάση τα συγγράμματα των αγίων Πατέρων Παχωμίου Βασιλείου και Κασσιανού. Πολεμήθηκε από το διάβολο σαρκικά και από ένα Ιερέα με δηλητήριο στο ψωμί και σε ποτό, αλλά ως διορατικός τα αντιμετώπισε. Αναφέρει όλες τις όψεις της κοινοβιακής ζωής, κατανέμει τις ευθύνες μεταξύ των διαφόρων ''διακονητών'' τα καθήκοντα για γεύματα, ύπνο, ενδύματα, καθαριότητα, χειρωνακτική εργασία, έξόδους, υποδοχή φιλοξενουμένων και τις σχέσεις μεταξύ των μοναχών. Τίποτα δε ξεφεύγει από την ποιμαντική του μέριμνα.
Προγνώρισε το θάνατό του, κοινώνησε και με υψωμένα χέρια παρέδωσε τη ψυχή του (560). Μοναχοί της Μονής Φλερύ της Γαλλίας παρέλαβαν το λείψανό του (673) και το μετέφεραν στο Μοναστήρι τους (Άγιος Βενέδικτος επί του Λίγηρος) όπου τιμώνται μέχρι σήμερα.

................ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΡΙΣΤΟΒΟΥΛΟΣ επίσκοπος Βρεττανίας (15/3)

Ήταν από τους εβδομήκοντα και αδελφός του αποστόλου Βαρνάβα.
Έλαβε εντολή από τον Απόστολο Παύλο να μεταβεί για να μεταδώσει το Χριστιανισμό στις Βρεττανικές νήσους. Τότε κατοικούσαν άγριες ειδωλολατρικές φυλές που τον βασάνιζαν και δυσκόλεψαν της αποστολή του, αλλά μπόρεσε να φυτέψει το σπόρο της Χριστιανικής ζωής που θα καρποφορούσε αργότερα.

ΑΓΙΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ Πάπας Ρώμης (15/3)
Τελευταίος πάπας Ελληνικής καταγωγής (από τη Καλαβρία) επί βασιλείας Κωνσταντίνου Ε΄ του οποίου την εικονομαχική πολιτική κατήγγειλε με σθένος. Κοιμήθηκε το 752.

ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΙΟΣ και οι συν αυτώ νέοι μάρτυρες επί Διοκλητιανού (15/3)

ΤΙΜΟΛΑΟΣ, ΠΑΪΣΙΟΣ, ΡΩΜΥΛΟΣ, ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ (2), ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ (2) στη Καισάρεια της Παλαιστίνης, έδεσαν τα χέρια τους αναμεταξύ τους και ομολόγησαν ότι είναι Χριστιανοί και τους αποκεφάλισαν.

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΣ ΜΑΝΟΥΗΛ Κρητικός που μαρτύρησε στη Χίο (15/3)

Περί το 1770 όταν αντιλήφθηκε ότι τον απατούσε η γυναίκα του πήρε τα έξι παιδιά του και κατοίκησαν αλλού. Όμως ο συγγαμβρός του τον κατέδωσε στον αγά ότι ήταν Μουσουλμάνος και ξανάγινε Χριστιανός. Αρνήθηκε να επιστρέψει στο Ισλάμ και τον αποκεφάλισαν αγρίως.

ΑΣΙΟΣ ΣΑΒΙΝΟΣ & ΟΣΙΟΣ ΑΝΙΝΑΣ θαυματουργός (16/3)
.....................ΟΣΙΟY ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟY ΚΤΙΤΟΡΟΣ Ι.Μ. ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ
............................................................ΤΗΣ ΠΑΤΜΟΥ (16/3)

Ο Όσιος Χριστόδουλος γεννήθηκε σε μία κωμόπολη κοντά στη Νίκαια της Βιθυνίας γύρω στο 1020 μ.Χ. Το κοσμικό του όνομα ήταν Ιωάννης. Από πολύ νέος επιθύμησε να εγκαταλείψει τον κόσμο και ν΄ αφοσιωθεί στην μοναχική ζωή. Περιόδευσε σε πολλές Μονές σπό Ιεροσόλυμα, Βιθυνία, Λάτρος, στη Στρόβιλο, κατόπιν στη Πάτμο όπου γοητεύεται από την ησυχία και την ηρεμία της. Αμέσως φεύγει για την Κωνσταντινούπολη και ζητά από τον Αυτοκράτορα Αλέξιο Α' τον Κόμνηνο την άδεια «ίνα φροντιστήριον των ψυχών καταστήση ταύτην». Ο Αυτοκράτορας με Χρυσόβουλλο του παραχωρεί την Πάτμο και τα γύρω νησιά μαζί με εργάτες και χρήματα. Με την εγκατάσταση του στην Πάτμο ο Όσιος ξεκινά το χτίσιμο Μοναστηριού τιμώμενο επ΄ ονόματι του Αγ. Ιωάννη του Θεολόγου.
Μετέβη τελικά στην Εύβοια, στην Λίμνη, όπου θαυματούργει και στον Εύριπο έγραψε τη διαθήκη του πριν κοιμηθεί το 1093.
Εορτάζεται και στις 21/10 η ανακομιδή των ιερών λειψάνων του.

ΑΓΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (16/3)

Από τα ωραιότερα συναξάρια, παρόμοιος βίος με τον Άγιο Ιωάννη Καλυβίτη. Από πλούσια οικογένεια, έφυγε και έζησε στη Συρία στα μέσα του 4ου αιώνα, ξαναεπέστρεψε στο σπίτι του στη Ρώμη χωρίς να τον αναγνωρίσουν οι γονείς του παρά μόνον όταν βρήκαν σημείωμα στο χέρι του όταν κοιμήθηκε. Η αγία του κάρα βρίσκεται στη Μονή Αγίας Λαύρας Καλαβρύτων.

ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ αρχιεπίσκοπος Ιεροσολύμων (18/3)

Ο Άγιος Κύριλλος καταγόταν από την Παλαιστίνη και γεννήθηκε πιθανώς το έτος 313 μ.Χ. στα Ιεροσόλυμα. Χειροτονήθηκε πρεσβύτερος υπό του Επισκόπου Ιεροσολύμων και κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 387 μ.Χ.
Το κύριο έργο του είναι οι Κατηχήσεις (23
στο σύνολο), οι οποίες εκφωνήθηκαν κατά την διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Διακαινησίμου εβδομάδας του έτους 348 μ.Χ. στη βασιλική της Αναστάσεως. Σκοπός των Κατηχήσεων ήταν αφ' ενός μεν η εισαγωγή των Κατηχουμένων στις θεμελιώδεις διδασκαλίες της πίστεως και του ηθικού βίου των Χριστιανών, αφ' ετέρου δε η φανέρωση των Μυστηρίων της Εκκλησίας στους Νεοβαπτισθέντες.
Η αξία των Κατηχήσεων του Αγίου Κυρίλλου είναι ανυπολόγιστη. Κανένα έργο προ αυτού δεν εμφανίζει με τόση παραστατικότητα σχεδόν όλο το τελετουργικό της Ορθοδόξου Εκκλησίας, καθώς και το μυστηριακό και αγιαστικό σύστημα με τόση καταπληκτική ομοιότητα προς τα μέχρι σήμερα τελούμενα στο ναό, ώστε δικαιολογημένα να θεωρούμε ότι οι Κατηχήσεις του Αγίου Κυρίλλου αποτελούν έκτυπη αναπαράσταση και στην πράξη διατήρηση αυτής της ίδιας της Αποστολικής Τελετουργικής Παραδόσεως.

ΑΓΙΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΖΥΓΩΝ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ & ΔΑΡΕΙΑΣ (19/3)

..............................Ο ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΑΠΙΩΝ ο Σινδονίτης (21/3)
Ασκήτευε στην έρημο τον 4ο αιώνα. Φορούσε όλο το χρόνο ένα απλό λιτό χιτώνα. Πωλήθηκε πολλές φορές ως δούλος για να σώσει τα αφεντικά του! Συνάντησε μια έγκλειστο ασκήτρια και την ερώτησε αν είναι ζωντανή ή νεκρή. Εκείνη αποκρίθηκε ότι είναι νεκρή κατά κόσμο, γιατί κανείς δεν ζούσε σαν αυτή τόσο σκληρά.
Για να πειστώ ότι είσαι νεκρή κατά κόσμον, είπε ο όσιος, βγάλε το ένδυμά σου και έλα μαζί μου να διασχίσουμε τη πόλη χωρίς να ντραπείς. Μα θα με περάσουν για τρελή ή δαιμονισμένη, είπε η ασκήτρια. Αφού είσαι νεκρή για το κόσμο τί σε μέλλει, της είπε ο όσιος και την νουθέτησε να μην υπερηφανεύεται ότι είναι η καλύτερη. Ο όσιος έκανε πολλά θαύματα και κοιμήθηκε σε ηλικία εβδομήντα ετών.

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΣ ΜΙΧΑΗΛ των Αγράφων (21/3)
Τον κατηγόρησαν τάχα ότι έγινε Μουσουλμάνος, αλλά εκείνος εκείνος λαχταρούσε να μαρτυρήσει για τον Χριστό τόσο πολύ, που συγκινήθηκε ακόμη και ο δικαστής! Τελικά τον έκαψαν ζωντανό!

ΑΓΙΑΣ ΔΡΟΣΙΔΟΣ κόρη του αυτοκράτορα Τραϊανού (22/3)
Μαζί με πέντε χριστιανές που ζούσαν Θεάρεστο βίο και ενταφίαζαν κρυφά τα ιερά λείψανα των χριστιανών μαρτύρων. Όταν τις ανακάλυψαν με έκλπηξη είδαν την κόρη του αυτοκράτορα να συμμετέχει και συνελήφθηκαν επ' αυτοφώρω. Φυλακίσθηκαν και βασανίσθηκαν.

ΑΓΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ από τη Δημητσάνα (22/3)
Εξωμότησε, αλλά επέστρεψε στη πίστη και αποκεφαλίσθηκε το 1814.

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΣ ΛΟΥΚΑΣ (23/3)
Από την Ανδριανούπολη και δεκατριών ετών εξωμότησε από φόβο. Όταν κατάλαβε το λάθος του, επέστρεψε στην πίστη και τον Κρέμασαν στην Μυτιλήνη το 1802.
ΟΣΙΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ της Σκήτεως (24/3)
Συγκινητικό συναξάρι από το Γεροντικό, ενός μεγάλου ασκητή του Καρίωνος μετά του γιού του Ζαχαρία, που τον θαύμασαν ο αββάς Μακάριος ο Μέγας και ο αββάς Μωυσής ο Αιθίωψ. Επειδή όπου πήγαιναν τους κακολογούσαν (δυστυχώς πάντα υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι και στον εκκλησιαστικό χώρο) επειδή μόναζαν μαζί, έπεσε σε έλος με νίτρο και βγήκε παραμορφωμένος που δυσκολεύθηκε να τον αναγνωρίσει και ο πατέρας του! Είπεν ο αββάς Καρίων, ότι πολλούς κόπους εποίησα πλέον του υιού μου Ζαχαρίου, και ουκ έφθασα εις τα μέτρα αυτού, διά την ταπείνωσιν και σιωπήν αυτού.
...................................Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ (25/3)
Από αυτή την ημέρα λίγο μετά την Ισημερία, που αρχίζει να υπερτερεί το φως η Εκκλησία εορτάζει τη σύλληψη του Κυρίου Ιησού Χριστού.
Ρίζα και αρχή όλων των δεσποτικών εορτών. Σύμφωνα με αρχαία παράδοση ο κόσμος δημιουργήθηκε από τοι Θεό κατά το μήνα Μάρτιο και στις 25 Μαρτίου ακριβώς ο Αδάμ πλανηθείς εξορίσθηκε από τον Παράδεισο.
Κατά το μήνα Μάρτιο ο εβραϊκός λαός εξήλθε από την Αίγυπτο και διέσχισε την Ερυρά θάλασσα.
Αναφέρεται ότι την 25η Μαρτίου αναστήθηκε ο Κ.Η.Ι.Χριστός και επίσης την ίδια μέρα θα γίνει η τελική Ανάσταση και η Κρίση. Αυτός ο μήνας ήταν ο πρώτος μήνας του έτους στους Εβραίους, ανακεφαλαιώνει επομένως όλα τα μυστήρια της Θείας Οικονομίας, από την δημιουργία μέχρι την έσχατη ανάσταση, γι' αυτό ποτέ δεν μεταφέρεται σε άλλη ημερομηνία η εορτή του Ευαγγελισμού.
Το συναξάρι αναφέρει: Ο φιλάνθρωπος και ελεήμων Θεός, που πάντα φροντίζει για το ανθρώπινο γένος, ως φιλόστοργος Πατέρας, βλέποντας το δημιούργημά του τυραννούμενο από το διάβολο και ευρισκόμενο στην ειδωλολατρία, ζήτησε να το λυτρώσει.
Προς τούτο θέλησε να στείλει τον Υιό του τόν μονογενή να λυτρώσει το ανθρώπινο γένος από τα χέρια του διαβόλου.
Στέλνει τότε τον Αρχάγγελο Γαβριήλ να εκτελέσει το μυστήριο της θείας οικονομίας προετοιμάζοντας την Αγία Παρθένο ως πανάξια τέτοιου καλού και προκαθαρισμένη από το Άγιο Πνεύμα.
Ήρθε ο Άγγελος στη πόλη Ναζαρέτ και της λέγει: <<Χαίρε Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μαζί σου, θα γεννήσεις τον Σωτήρα>>. Η Παναγία τον ερώτησε πώς είναι τούτο δυνατόν, για να λάβει την απάντηση ότι: <<Πνεύμα Άγιο θα έλθει σε σένα και δύναμη από τον Ύψιστο>>.
Η Παναγία τότε συγκατατέθηκε λέγοντας: <<Ιδού η δούλη Κυρίου, να γίνει σύμφωνα με το λόγο σου>>. Ετσι συνέλαβε τον Υιό και Λόγο του Θεού γι΄ αυτό και το τροπάριο της ημέρας αναφέρει, ότι σήμερα είναι το κεφάλαιο, η αρχή της σωτηρίας μας.
Επειδή τις περισσότερες φορές η μεγάλη αυτή γιορτή πέφτει μέσα στη Σαρακοστή, θα λέγαμε ότι διακόπτει το πένθιμο πρόγραμμα των ημερών. Τελείται κατ΄ εξαίρεση Θεία Λειτουργία όταν η εορτή πέσει σε καθημερινή μέρα και επιτρέπεται η κατάλυση ιχθύος.
...............................ΩΦΕΛΙΜΟΣ ΔΙΗΓΗΣΗ ΜΟΝΑΧΟΥ ΜΑΛΧΟΥ (26/3)
Με δυο λόγια ή διήγηση αυτή έχει ως έξης: Ό Μάλχος, πού ήταν μοναχός σέ κάποιο μοναστήρι, έκανε παρακοή στον Γέροντα του καί ξεκίνησε για την πατρίδα του τη Μαρώνεια της Συρίας, για να παραλάβει την κληρονομιά των πεθαμένων γονιών του. Στό δρόμο τον συνέλαβαν Σαρακηνοί καί μαζί με μια γυναίκα τους πούλησαν σ' έναν Αιθίοπα. Εκεί ό Μάλχος έδειξε άριστο παράδειγμα ύπηρέτου. Καί ό κύριος του για να τον ανταμείψει , του πρότεινε να παντρευτεί τη συναιχμάλωτό του γυναίκα. Ό Μάλχος του εξήγησε ότι είναι μοναχός καί δεν του επιτρέπεται να παντρευτεί.
Ό Αιθίοπας όμως τον απείλησε καί έτσι ό Μάλχος έκανε εικονικό γάμο με τη γυναίκα αυτή. Κάποια νύχτα, κατόρθωσαν καί δραπέτευσαν, αλλά ό Αιθίοπας μαζί μ' έναν υπηρέτη του, τους κυνήγησαν. Αυτοί για να σωθούν μπήκαν σε μια σπηλιά, πού ήταν γεμάτη άγρια θηρία. Έκαναν το σημείο του Σταυρού καί τα θηρία δεν τους άγγιξαν καθόλου. Μόλις όμως μπήκε στη σπηλιά ό Αιθίοπας με τον υπηρέτη του, για να σφάξουν τον Μάλχο με τη γυναίκα, όρμησε μια λέαινα καί τους κατασπάραξε. Τότε ό Μάλχος με τη γυναίκα, αφού ευχαρίστησαν τον Θεό για τη σωτηρία τους, ή μεν γυναίκα μπήκε σε γυναικείο μοναστήρι, ό δε Μάλχος γύρισε στο δικό του, συλλογιζόμενος ότι ή παρακοή τον οδήγησε σε άσχημες περιπέτειες, καί πώς ό ασφαλέστερος δρόμος είναι αυτός της υπακοής.
ΑΓΙΑ ΜΑΤΡΩΝΑ από τη Θεσσαλονίκη (27/3)
Xριστιανή υπηρέτρια Εβραίας, που όταν την ανακάλυψαν να πηγαίνει εκκλησία, την μαστίγωσε μέχρι θανάτου και έρριξε το σώμα της από βράχο να θεωρηθεί δυστύχημα. Αρχές του 4ου αιώνα ο επίσκοπος Αλέξανδρος μετέφερε το ιερό της λείψανο στη πόλη.
ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Λυκοπόλεως. (27/3)
Γεννήθηκε περί το 305, μέγας ασκητής, με εμπειρίες Θείου φωτός. (Λαυσαϊκή ιστορία)
ΟΣΙΟΣ ΗΣΥΧΙΟΣ Ιεροσολυμίτης (28/3)
Ασκήτευσε στην έρημο τον 5ο αιώνα και διακρίθηκε στη συγγραφή πνευματικών έργων και στους δογματικούς αγώνες μαζί με τον άγιο Κύριλλο Αλεξανδρείας.
ΟΣΙΟΣ ΔΙΑΔΟΧΟΣ επίσκοπος Φωτικής Ηπείρου (29/3)
Ο Άγιος Διάδοχος, επίσκοπος Φωτικής της Παλαιάς Ηπείρου, έζησε τον 5ο αιώνα μ.Χ. και είχε το χάρισμα της ευγλωττίας, αλλά και της συναρπαστικής συγγραφής. «Τα Εκατό γνωστικά ασκητικά κεφάλαια» πού έγραψε, διαβάζονταν με απληστία από τους μοναχούς.
ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΙΝΑΪΤΗΣ Συγγραφεύς της Κλίμακος (30/3)
Ο μεγαλύτερος αναλυτής μελετητής και ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής στο κόσμο, ηγούμενος στο Σινά για σαράντα χρόνια (525-605) που με το μοναδικό του έργο ''Κλίμαξ" (= Σκάλα) αναλύει προσεκτικά τα πάθη και τις αρετές.
Η «Κλίμακα» περιλαμβάνει τριάντα λόγους περί αρετής, όπου ο καθένας λόγος περιλαμβάνει και μια αρετή, ξεκινώντας από τις πιο πρακτικές και ανεβαίνοντας σαν σκαλοπάτια κατέληξε στις θεωρητικά υψηλές.
Ό,τι πιό ΤΕΛΕΙΟ έχει γραφεί από ασκητικό πατέρα. Απευθύνεται βασικά σε μοναχούς, αλλά αφορά κάθε άνθρωπο. 
Επειδή είναι παγκόσμιο κειμήλιο αναλύσεως όλων των παθών και των αρετών, η Εκκλησία τιμά ιδιαίτερα σε αυτή τη πνευματική περίοδο τον συγγραφέα άγιο Ιωάννη της Κλίμακας και το προτείνει για ανάγνωσμα. Η μνήμη του εορτάζεται στις 30 Μαρτίου και την Δ΄ Κυριακή των Νηστειών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Το βιβλίο αυτό υπάρχει στο διαδίκτυο και μπορούμε να το μελετάμε εύκολα ακόμα και από το κινητό μας.

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ
ΣΙΜΩΝΟΠΕΤΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ (Τόμος Μαρτίου)